Научный журнал
Научное обозрение. Педагогические науки
ISSN 2500-3402
ПИ №ФС77-57475

АКТИВИЗАЦИЯ САМОРАЗВИТИЯ ЛИЧНОСТИ УЧАЩЕГОСЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ

Какарова А.П. 1
1 МКОУ СОШ с.Тиинск
Рассмотрен вопрос активизации саморазвития личности ученика средствами психолого-педагогического сопровождения в условиях ориентации на развитие личности, осознание ею своего «Я». Определяются базовые потребности и технология саморазвития личности. Рассматривается динамическая трехступенчатая модель “Активизация саморазвития личности учащегося”. Анализируется каждый ее компонент и критерии эффективности саморазвития личности обучающего в процессе учебной деятельности. Выделены психолого-педагогические условия, нацеленные на саморазвитие личности учащегося в образовательном пространстве, среди которых: совместная деятельность учащихся, педагогов, психологов, развивающая диагностика, тренинги личностного развития и саморазвития, психологическое консультирование по проблемам активизации саморазвития. Сделан вывод о необходимости оказания личности психолого-педагогической поддержки, осуществляемой в рамках позитивного сопровождения.
INTENSIFICATION OF SELF-EVOLUTION OF THE PUPIL´S PERSONALITY IN THE EDUCATIONAL ENUIRONMENT: PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT

Kakarova A.P. 1
1 Municipal state-owned educational institution secondary general education school

Abstract:
The following matter has been considered: intensification of self-evolution of the pupil’s personality by means of psychological and pedagogical support under conditions of orientation to the evolution of personality, to the conscience of itself by this personality.Basic needs and technology of self-evolution of personality are determined. The dynamic three-stage model called „Intensification of self-evolution of the pupil’s personality“ is considered. Each its component is analyzed as well as efficiency criteria of self-evolution of the pupil’s personality in the course of educational activities. Psychological and pedagogical conditions are highlighted which are oriented to the self development of the personality of a pupil in the educational space. Among them the following conditions should be specified: joint activities of pupils, teachers, psycologists, developing diagnostics, trainings oriented to personal development and self-development, psychological consulting on problems of activation of self-development. The following conclusion has been drawn: there is a necessity of psychological and pedagogical support of a personality which is lent in the context of positive accompaniement.

Keywords:

Библиографическая ссылка

Какарова А.П. АКТИВИЗАЦИЯ САМОРАЗВИТИЯ ЛИЧНОСТИ УЧАЩЕГОСЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ // Научное обозрение. Педагогические науки. – 2014. – № 1. – С. 138-138;
URL: http://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=190 (дата обращения: 12.11.2019).

Предлагаем вашему вниманию журналы, издающиеся в издательстве «Академия Естествознания»
(Высокий импакт-фактор РИНЦ, тематика журналов охватывает все научные направления)

«Фундаментальные исследования» список ВАК ИФ РИНЦ = 1.074